Falešné vědomí v Google
Inženýr, který v Googlu pracoval na vývoji konverzační umělé inteligence LaMDA po rozhovoru se systémem nabyl přesvědčení, že program nabyl vědomí podobné lidskému.
Myslel si, že systém si uvědomuje existenci sebe sama. Kolegové se ho snažili přesvědčit, že se mýlí, ale Blake Lemoine byl natolik přesvědčen o tom, že si přes obrazovku svého terminálu povídal s inteligentní bytostí, že úryvky konverzace vypustil do médií.
Google jej poslal na nucenou (placenou dovolenou) a odborníci na umělou inteligenci měli před sebou několik náročných debat, ve kterých museli vysvětlovat, proč jsou si (téměř) naprosto jistý, že systém vědomí nenabyl.
LaMDA je takzvaný jazykový model. V principu je to extrémně sofistikovaná verze softwaru, který vám při psaní na mobilní klávesnici automaticky nabízí následující slovo.
Nedělá tak na základě toho, že by opravdu rozuměl, co vlastně pište. Systém se jen naučil, jaká slova lidé často používají jedno za druhým, případně jaká slova často používáte vy.
Umělá inteligence Googlu dělá totéž, ale učila se na obrovských vzorcích textu a umí si v „paměti“ udržet a reagovat na dlouhý kontext konverzace. Dělá to tak dobře, že oklamala i člověka, který s umělou inteligencí přímo pracuje.
Výzkumníci sborově tvrdí, že systém ve skutečnosti nemá jak rozumět skutečné podstatě slov. Je prostě jen velmi dobrý v tom, aby odhadl, jaká slova by jeho konverzační partner asi očekával. Přestože umělá inteligence vědomí nenabyla je poměrně divočina, že se podobná debata rozjela již v roce 2022.
Netlix a hry
Tato zpráva vyšla v rámci sesterského newsletteru Herní update.
Netflix myslí investice do her vážněji, než se zdálo. Firma ohlásila několik mobilních titulů od respektovaných indie vývojářů. Magazín The Verge má podrobný přehled. Streamovací služba může kolem her vystavět zajímavou strategii.
Mobilní hry část hráčů odrazují pro notoricky toxické obchodní modely a část zákazníků se ze stejného důvodu bojí děti k mobilním hrám vůbec pustit.
Jelikož Netflix žádné další zpoplatnění her nabízených v rámci již existujícího předplatného nedovoluje, vytváří zajímavou nabídku „čistých“ mobilních her, která by mohla získat a časem i udržovat nové publikum.
Disney+
Tento týden na Slovensko dorazila streamovací služba Disney+. Pokud máte rádi Hvězdné války, Marvel nebo kreslené filmy, tak v ní najdete spoustu zhlédnutí.
Pokud máte naopak rádi dobrý systém pro posouvání zíraného filmu dopředu nebo dozadu, ten zde naopak nenajdete. Z nějakého důvodu je tento kus uživatelského rozhraní schopen kvalitně udělat jen YouTube a Netflix. Možná je na čase vzít si k srdci slova Stevea Jobse.
V podcastu jsme si povídali io úpadku Facebooku mezi mladými. Graf pochází ze studie Institutu Reuters, který každý rok měří mediální návyky, názory a chování lidí ve 46 zemích, mezi nimi i na Slovensku.
Původní data pro graf pocházejí sice z měření ve Velké Británii, ale autoři říkají, že stejná čísla vidí napříč několika zkoumanými trhy.
Studie Digital New Report poslední roky řadí i data za Slovensko, letošní naleznete zde. A celou studii si můžete zdarma prohlédnout nebo stáhnout na webu Institutu Reuters.